2010. január 7., csütörtök

Boeuf bourguignon


Augusztusban kezdődött. Megérkezésünk hetében feltérképeztük a város összes könyvesboltját. A kb. Auchan méretű Barnes and Nobles-be érve Zsigmond azonnal bevetette magát a gyermekrészlegre. Itt nemcsak profi Thomasos terepasztal van, fűtőházzal, hanem kis színpad is, ahol hetente kétszer meseolvasás folyik gyerekeknek, természetesen snack kíséretében. A végén van kis játszás is (úgymint: színezzük ki Clifford kutya farkincáját és becsukott szemmel próbáluk meg elhelyezni a falra felragasztott farok nélküli kutyus megfelelő helyére.) Szóval miután Zsigmond elmerült a játékba és a főzős könyvek felé vettem az irányt, ahol egyből egy kis asztalkával találtam szemben magam. Rajta Julia Child könyvei és természetesen Julie Powel könyve mindenféle könyvei, egy héttel a róluk szóló film bemutatója után minden erről szólt. Fogalmam sem volt róla, kik ők, Meryl Streep és a hangulatos borító viszont csábított. Sokáig szemeztem a könyvvel, tervezgetve, hogy majd főzök belőle, mígnem egy nap megvettem. Aztán megjelent otthon is a film, sokan írtak is róla pl. itt és itt meg itt.
Nem ragozom tovább, hogy az is megfordult a fejemben, főzök belőle és felteszem a receptet, de elvetettem. Aztán mégsem tudtam megállni és egyre több mindent ki szeretnék belőle próbálni.
Nincs fogadalom, nincs határidő, nincsen semmi kötelezettség. Csak megosztom, ami jól sikerült és esetleg azt is ami rosszul.

Jöjjön elsőként a hagymás, gombás, vörösboros marharagu.

Nem gyorskaja, de megéri a fáradságot. Én egy újévi vendégségre készítettem, előző este, kifejezetten jót tesz neki az állás, és felüdítő érzés a vendégség napján csak avval foglalkozni, hogy időben feltegyük a krumplit hajában főni és díszítsük tejszínhabbal a desszertet (ami szintén elkészíthető előre, recept jön). A legjobb egy nagy tűzálló tálban készíteni az egészet, nekem erre van otthon egy jó kis öntöttvas lábasom, itt ennek hiányában az elősütések serpenyőben, a 4. ponttól pedig magasított, egyszer használatos tepsiben készítettem az ételt.

Hozzávalók (6 személyre):
6 szelet bacon ujjnyi csíkokra vágva
1 evőkanál olivaolaj
1,5 kg sovány marhahús 5 cm-s kockákra vágva
1 répa karikázva
1 hagyma kockázva
1 kiskanál só
1/4 kiskanál bors
2 evőkanál liszt (szerintem ez elhagyható)
8,5 dl vörösbor (ajánlott beaujolais, bordeaux-i, burgundi vagy chianti)
6-8 dl húsalaplé (én házi marhahúsleves használtam)
1 evőkanál paradicsompüré
2 gerezd fokhagyma szétnyomva
1/2 teáskanál kakukkfű
1 babérlevél összetörve
18-24 pici hagyma meghámozva (2,5 cm átmérőjűek, vagy gyöngyhagyma, de abból több)
1,5-1,5 evőkanál vaj és olivaolaj
3 dl húslé vagy vörösbor, esetleg víz
4 szál petrezselyem
fél babérlevél
1/4 teáskanál kakukkfű
1/2 kg gomba negyedelve
2 evőkanál vaj
1 evőkanál olivaolaj

1. A bacon szeleteket 1,5 liter vízben 10 percig főzzük., leszűrjük és megszárítjuk. Eközben előmelegítjük a sütőt 220 fokra. Az olivaolajon halványbarnára sütjük a megszárított bacon szeleteket kb. 2-3 perc alatt, majd szűrőkanállal kivesszük és félretesszük.
2. A visszamaradt zsiradékot hagyjuk kicsit elpárologni, majd rátesszük a papírtörlővel szárazra törölt húst, minden oldalát hirtelen barnára sütjük. A bacon mellé tesszük a kész husikat.
3. Ugyanabban a zsiradékban megpirítjuk kissé a répát és a hagymát.
4. Rátesszük a húst és a bacont, sózzuk, borsozzuk és rászórjuk a lisztet (szerintem enélkül is besűrűsödik a mártás, legfeljebb a végén tovább kell beforralni, az igazi húsalaplé segít ezen a problémán). Fedetlenül betesszük a sütőbe 4 percre, megkeverjük, majd újabb 4 percig sütjük, majd kivesszük az edényt a sütőből és levesszük a hőmársákletet 175 fokra.
5. Öntsük rá a vörösbort és annyi húslevest, amennyi épphogy ellepi. Adjuk hozzá a paradicsompürét, fokhagymát, kakukkfüvet, babérlevelet. Forraljuk fel a tűzhelyen, majd fedjük le és süssük 2,5-3 órán keresztül.
6. Ezalatt 1,5-1,5 evőkanál vajon és olivaolajon 10 percig pároljuk a hagymákat, közben a lábast rázogatjuk, hogy ne sértsük fel a héjukat. Sózzuk, borsozzuk, felöntjük a húslével/vörösborral/vízzel és hozzáadjuk a fűszereket (legjobb gézbe csomagolva vagy teatojásban) és 40-50 percig lefedve, lassú tűzön főzzük vagy amíg megpuhul. Vigyázzunk, gyöngyhagymánál kevesebb idő kell.
7. Felhevítünk 2 evőkanál vajat és 1 evőkanál olivaolajat, majd rátesszük a gombát. Kb. 4-5 perc alatt elpárolog minden leve, ezután még 2-3 perc kell, hogy aranybarna legyen, ekkor le is zárhatjuk.
8. Az megpuhult húst a tál tartalmával együtt leszürjük, gondosan felfogva az összes folyadékot. Elmossuk az edényt és visszatesszük bele a leszürt hús-répa-hagyma-bacont, valamint a külön elkészített hagymár és gombát.
9. Zsírtalanítjuk a szószt, majd beforraljuk. (Eközben én folymatosan lefölöztem a feljövő zsírréteget.) Ha túl híg a szósz, tovább forraljuk, ha túl sűrű lenne, húslével higíthatunk rajta. Kb. 6 dl-nyi szószt kell kapjunk a végére. Öntsük a tálban levőkre.
10. Ha azonnal tálaljuk, akkor 2-3 percig forraljuk össze az egészet. Ha nem, akkor hagyjuk kihűlni, és tálalás előtt forraljuk fel és lassú tűzön főzzük még kb. 10 percig.

Huh, megfőzni rövidebbnek tűnt...


2 megjegyzés:

  1. Zsófim! A képről ítélve fenséges lett!!! :) Nagyon egyre jár az agyunk. A film után nekem is ez lett az első számú recept, amit el akartam készíteni. Még nem jutottam hozzá, de most nagy kedvet csináltál hozzá! :)
    Nagy pussz!

    VálaszTörlés
  2. Ági!
    Most láttam a bejegyzést, remélem finom lett! Ha még nem próbáltad, akkor ajánlom utána a narancs mousse-t. Hajrá, hajrá.:-)

    VálaszTörlés