2010. szeptember 20., hétfő

Szedres borzselé


Még évekkel ezelőtt, mikor Zsigmonddal otthon voltam, gyakran leültem papírral és tollal a kezemben a Spektrum TV elé, hogy Jamie Oliver és Nigella receptjeit leírjam. Azóta legtöbbjük már megjelent nyomtatásban, sokuk meg is van a polcomon, de az akkor leírt ételeket ma is a rongyos szélű papírról, címszavakban jegyzetelt receptekből főzöm. Egyrészt megszokásból, másrészt azért, mert így még véletlenül sem ragaszkodom a legépelt mennyiségekhez, hiszen a műsorban csak a legritkább esetben közölnek pontos mennyiségeket. Egy ilyen alkalommal szerettem bele Nigella "Feslettpiros málna sárgamézzselében" nevű költeményébe (legalábbis így szerepel akkor jegyzeteimben). Nincs épp málnaszezon, viszont a piacon szép szedret kaptam és az esti vendégségre pedig valami könnyű desszertet szerettem volna. A borzselé jó választásnak bizonyult, kis guglizás után kiderült, hogy a jól hangzó zselének van szedres változata is. Ebből a receptből indultam ki, és egész jó dolog kerekedett ki belőle. A dolog még annyiban különleges, hogy most használtam életemben először zselatin lapot. Eddig mindig váltogattam a mértékegységeket lapból kanálra, de sosem voltam elégedett a végeredménnyel, valahogy a porral mindig szemcsés maradt. Most meg nem akart megdermedni, végül egy kis mélyhűtőzés segített. Ha próbálkozunk vele, előző este vagy aznap reggel készítsük el, mert nem elég sima hűtőben 4 óra a megfelelő állag eléréséhez, a gyors mélyhűtés pedig nem tesz jót a pohárnak. Ráadásul a kicsapódó párától nem lehet látni a szép végeredményt, hogy bizony a szederszemek lebegve dermednek meg a fanyar-édes sárgamuskotályban. Kis tejszínnel bolondítsuk meg kanalazás közben.

Hozzávalók (6 adaghoz):
30 dkg feketeszeder
5 zselatinlap
6 dl sárgamuskotály
1,5 dl víz
1/2 citrom kifacsart leve
10 dkg cukor

1. A megmosott szedret poharakba osztjuk és hideg vízbe áztatjuk a zselatinlapokat egy külön tálkában.
2. A bort, a vizet felfőzzük a cukorral és a citromlével, közben kavargatjuk, hogy feloldódjon a cukor. Forrás után vegyük le a tűzről. Ezalatt csavarjuk ki a zselatinlapokat és egy kis tálban merjünk rá a forró borból. Keverjük simára, majd öntsük vissza a többi borhoz és keverjük jól el és hagyjuk kicsit hűlni.
3. Osszuk szét poharakba, mindig csak picit adagolva, hogy minden pohárba egyenletesen jusson. Tegyük hűtőbe legalább 5 órára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése